You are currently viewing Jak wydać książkę na polskim rynku i jaki model wydawniczy wybrać?

Jak wydać książkę na polskim rynku i jaki model wydawniczy wybrać?

Możliwość wydania własnej książki dla większości osób jeszcze do niedawna pozostawała wyłącznie w sferze marzeń. Utrudniony dostęp do tradycyjnego modelu wydawniczego, szczególnie w przypadku początkujących autorów, sprawiał, że wiele rękopisów trafiało do szuflady. Obecnie debiutujący pisarze nie są skazani wyłącznie na publikację za pośrednictwem klasycznego wydawnictwa. Dzięki dostępności trzech innych modeli wydawniczych, marzenie o własnej książce jest na wyciągnięcie ręki. Od czego więc zacząć spełnianie tego marzenia?

Od czego zacząć proces wydawania książki?

Pierwszym krokiem do wydania własnej książki jest przede wszystkim stworzenie dzieła, które w naszej ocenie zasługuje na publikację. Mając gotowy materiał literacki można wybrać jedną z kilku dostępnych opcji działania.

Najbardziej tradycyjną opcją jest wysłanie swojej książki do wydawnictwa z nadzieją na podjęcie współpracy. Oczekiwanie na odpowiedź ze strony wydawnictwa może trwać dni, tygodnie, a nawet miesiące i zakończyć się niepowodzeniem. Na szczęście nie jest to jedyna możliwość wydania książki, więc nie należy zrażać się odmowami ze strony oficyn wydawniczych. Istnieją jeszcze trzy inne sposoby:

  • klasyczny self-publishing
  • publikowanie subsydiowane
  • vanity publishing

W jakim modelu można samodzielnie wydać książkę?

Mając gotowe dzieło, można zdecydować się na jeden z trzech dostępnych wariantów publikacji. Decyzja o sposobie wydania książki pozostaje więc w rękach autora. Jak wybrać najlepszą dla siebie opcję? Przede wszystkim trzeba poznać różnice między poszczególnymi wariantami.

Klasyczny self-publishing

Klasyczny self-publishing daje autorom autonomię w tworzeniu nie tylko treści, ale też projekcie okładki, druku oraz sprzedaży i promocji. Wymaga przy tym od autora pełnego wkładu finansowego w inwestycję. Wymaga również odpowiednich umiejętności organizacyjnych związanych z zarządzaniem całym procesem. Rozwiązanie tego typu może być szczególnie dużym wyzwaniem dla początkujących autorów, niemających jeszcze swojego grona odbiorców i doświadczenia w takich działaniach.

Publikowanie subsydiowane

Subsydiacja wydawnicza jest połączeniem self-publishingu i tradycyjnego wydania za pośrednictwem wydawnictwa. Publikowanie subsydiowane dzieli obowiązki i koszty między oficynę wydawniczą i autora. Ten model współpracy daje twórcy wsparcie wydawnictwa w zakresie: redakcji i korekty tekstu, projektowania szaty graficznej, jak również druku i dystrybucji książek. Na pomoc doświadczonego wydawnictwa można liczyć także w procesie sprzedaży i działań marketingowych. Kooperacja tego typu nie odbiera jednak twórcom niezależności autorskiej, oferuje za to niezbędne wsparcie, które jest niezwykle cenne, szczególnie na początku drogi.

Vanity publishing

Trzecią opcją wydania książki jest vanity publishing (ang. Vanity – próżność). Wydawnictwa typu vanity wydają i wprowadzają do systemów dystrybucji dowolne teksty, ale nie działają aktywnie w celu sprzedaży książek w tradycyjnym obiegu. Koszty za opracowanie, projekt okładki, skład i druk ponosi autor. Osiąga on wymarzony cel w postaci wydanej książki, ale nie otrzymuje wsparcia w zakresie promocji i sprzedaży. Wydawnictwo skupia się wyłącznie na własnych zyskach, które otrzymuje już przy podpisaniu umowy z autorem.

Ocena

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 1

Powiadomienia o komentarzach
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze.