Zadania domowe – czy w ogóle mają sens?
Od dawna pedagodzy zastanawiają się, czy zadania domowe w ogóle mają sens. Ile osób, tyle opinii na ten temat. W idealnym świecie wszystko, czego powinno nauczyć się dziecko, zostało by wyłożone na szkolnych lekcjach. Rzeczywistość wygląda jednak zupełnie inaczej. Zadania domowe, w tym zadania, które interesują nas najbardziej, czyli zadania domowe z języka polskiego, to odpowiedź nauczycieli polonistów na ogrom materiału, z którym muszą zapoznać uczniów. Nie wszystko da się zrobić na czterdziestopięciominutowej lekcji, nie wszystkie zagadnienia można solidnie i wyczerpująco omówić.
Zadania z języka polskiego – czy mają sens?
Język polski był, jest i z całą pewnością będzie ważnym przedmiotem na wszystkich szczeblach edukacji. Polski jest obowiązkowym egzaminem – i dla ósmoklasistów, i dla maturzystów (którzy zdają egzamin z polskiego w formie pisemnej i ustnej). Liczba godzin polskiego w szkołach znacząco przewyższa liczbę godzin innych przedmiotów. Mimo to zadania domowe z języka polskiego, i to w całkiem sporej liczbie, są zadawane przez zdecydowaną większość polonistów. Spora część z nich wyznaje pogląd, że zdecydowanie warto zadawać prace domowe, i to z co najmniej kilku względów.
Zadania domowe z polskiego z perspektywy ucznia i nauczyciela
Rozpatrzmy zalety odrabiania prac domowych z języka polskiego w postaci: krótkich zadań pisemnych, wypracowań i czytania książek w dwóch perspektywach – z perspektywy ucznia i z perspektywy nauczyciela.
Krótkie zadania pisemne – z perspektywy ucznia
Są doskonałym sposobem na przypomnienie i utrwalenie sobie wszystkiego, czego uczeń dowiedział się na lekcji.
Krótkie zadania pisemne – z perspektywy nauczyciela
Pozwalają na szybkie sprawdzenie wiedzy dużej liczby uczniów.
Wypracowania – z perspektywy ucznia
Dzięki nim uczniowie dowiadują się, jak formułować myśli, co jest niezwykle ważne w dorosłym życiu.
Wypracowania – z perspektywy nauczyciela
Tylko dzięki sprawdzaniu wypracowań – przekazywaniu uwag, wskazówek i ocenianiu, można dobrze przygotować uczniów do egzaminów, na których zawsze pojawiają się dłuższe formy pisemne w postaci wypracowań (są to zadania, z których można otrzymać wiele punktów – na egzaminie ósmoklasisty 20/50 punktów, a na maturze aż 50/70 punktów!).
Czytanie książek – z perspektywy ucznia
Znacząco poszerza zasób słownictwa dziecka, pozwala na utrwalenie zasad interpunkcyjnych i ortograficznych, pobudza kreatywność, ciekawość świata.
Czytanie książek – z perspektywy nauczyciela
Pozwala na pracę z bardziej świadomymi, empatycznymi i otwartymi ma świat dziećmi i młodzieżą.
Zadania domowe z polskiego – zdecydowanie warto!
Jak widać, prace domowe z polskiego przynoszą wiele korzyści – zarówno z perspektywy ucznia, jak i z perspektywy nauczyciela. Na szkołę bez zadań domowych w dzisiejszym świecie jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie.