You are currently viewing Przemówienie – egzamin ósmoklasisty. Jak napisać przemówienie? Lista 30 tematów przemówień dla uczniów z klas 7 i 8

Przemówienie – egzamin ósmoklasisty. Jak napisać przemówienie? Lista 30 tematów przemówień dla uczniów z klas 7 i 8

Przemówienie to dłuższa forma wypowiedzi zaliczana do tak zwanych wypowiedzi argumentacyjnych. Na egzaminie ósmoklasisty co roku pojawia się jakaś wypowiedź argumentacyjna. Może to być właśnie wspomniane przemówienie albo rozprawka. W związku z tym każdy ósmoklasista powinien znać schemat pisania tych wypowiedzi. Jak stać się ekspertem w pisaniu przemówień? Warto zacząć od przyswojenia najważniejszych rzeczy dotyczących pisania przemówienia, czyli od schematu przemówienia, który został opisany poniżej.

Co to jest przemówienie?

Przemówienie to oficjalna wypowiedź przygotowana na konkretną okoliczność, jest skierowane do słuchaczy.

Jaki jest cel przemówienia?

Celem przemówienia jest zaprezentowanie swojego stanowiska i przekonanie do niego słuchaczy.

Jak powinno być zbudowane przemówienie?

Przemówienie powinno składać się z nagłówka (zwrotu do adresatów) i czterech akapitów (akapity pierwszy i czwarty powinny być krótsze, a akapity drugi i trzeci powinny być dłuższe).

W jaki sposób można zwrócić się do adresatów w przemówieniu?

przemówieniu można zwrócić się do adresatów następująco:

  • Drodzy Uczniowie!
  • Drogie Koleżanki, drodzy Koledzy!
  • Moi mili!
  • Szanowni Państwo!

Uwaga! Po zwrocie do adresatów można postawić wykrzyknik (wtedy treść przemówienia zaczynamy dużą literą) lub przecinek (wtedy treść przemówienia zaczynamy małą literą).

Pierwszy akapit przemówienia – co w nim zawrzeć?

W pierwszym akapicie przemówienia należy zawrzeć:

  • temat (o czym będę mówić)
  • motywację (dlaczego będę o tym mówić)
  • tezę (jakiego stanowiska będę bronić).

Uwaga! Temat i teza to elementy obowiązkowe (muszą się pojawić), a motywacja to element nieobowiązkowy (nie musi się pojawić).

Drugi akapit przemówienia – co w nim zawrzeć?

W drugim akapicie przemówienia należy zawrzeć:

  • argument (zdanie potwierdzające słuszność mojej tezy)
  • przykład (historię bohatera literackiego, która ilustruje mój argument)
  • wniosek cząstkowy (moje przemyślenie podsumowujące akapit).

Uwaga! Jedna książka, o której będę pisać, musi znajdować się na liście lektur obowiązkowych.

Trzeci akapit przemówienia – co w nim zawrzeć?

W trzecim akapicie przemówienia należy zawrzeć:

  • argument (zdanie potwierdzające słuszność mojej tezy)
  • przykład (historię bohatera literackiego, która ilustruje mój argument)
  • wniosek cząstkowy (moje przemyślenie podsumowujące akapit).

Uwaga! Druga książka, o której będę pisać, może, ale nie musi znajdować się na liście lektur obowiązkowych.

Czwarty akapit przemówienia – co w nim zawrzeć?

W czwartym akapicie przemówienia należy zawrzeć:

  • podsumowanie argumentów i/lub przykładów
  • wniosek lub wnioski końcowe
  • podziękowanie za możliwość wystąpienia i/lub wysłuchanie.

Jakie środki językowe warto zastosować w przemówieniu?

przemówieniu warto zastosować takie środki językowe jak:

  • metafory
  • porównania
  • powtórzenia
  • pytania retoryczne
  • wykrzyknienia.

Uwaga! W przemówieniu można też stosować cytaty. Należy wziąć je w cudzysłów i zadbać o to, by były dokładnie w takiej formie, w jakiej zapisał je autor.

Metafory w przemówieniu – przykłady:

  • Kierowanie się sercem pozwoli nam znaleźć się na właściwej ścieżce życia.
  • Nie stójcie w miejscu, cały czas idźcie naprzód.

Porównania w przemówieniu – przykłady:

  • Kiedy jesteście czegoś ciekawi, pytajcie – tak jak robił to Mały Książę.
  • Gdy ktoś postępuje tak jak Scrooge, skazuje się na samotność.

Powtórzenia w przemówieniu – przykłady:

  • Pomaganie uszczęśliwia innych, pomaganie pozwala nam być spełnionymi, wreszcie – pomaganie czyni nas prawdziwie ludzkimi.
  • Takiego zachowania nie powinien dopuścić się żaden, naprawdę żaden człowiek.

Pytania retoryczne w przemówieniu – przykłady:

  • Jesteście ciekawi, jak tego dokonać?
  • Zastanawiacie się, jak to w ogóle jest możliwe?

Wykrzyknienia w przemówieniu – przykłady:

  • Nigdy o tym nie zapominajcie!
  • Pamiętajcie, że i Wy możecie dawać takie lekcje innym!

Jak sprawić, by rozwinięcie przemówienia różniło się od rozwinięcia rozprawki?

Aby rozwinięcie przemówienia różniło się od rozwinięcia rozprawki, warto stosować:

  • czasowniki i zaimki w pierwszej osobie liczby mnogiej (my)
  • czasowniki i zaimki w drugiej osobie liczby mnogiej (Wy)
  • tryb rozkazujący.

Czasowniki i zaimki w pierwszej osobie liczby mnogiej (my) w przemówieniu – przykłady:

  • czasowniki: musimy, powinniśmy, zauważamy
  • zaimki: my, nasze, naszym.

Uwaga! Czasowniki i zaimki w pierwszej osobie liczby mnogiej (my) piszemy małymi literami.

Czasowniki i zaimki w drugiej osobie liczby mnogiej (Wy) w przemówieniu – przykłady:

  • czasowniki: chcecie, dostrzegacie, widzicie
  • zaimki: Wy, Wasze, Waszym.

Uwaga! Czasowniki i zaimki w drugiej osobie liczby mnogiej (Wy) – dużymi literami.

Tryb rozkazujący w przemówieniu – przykłady:

  • bądźcie uważni, pomyślcie sami, zauważcie, że…

A jeśli chcesz więcej informacji na temat przemówienia na egzaminie ósmoklasisty…

Sprawdź!
Jak powinny wyglądać wzorcowe przemówienia na egzaminie ósmoklasisty?

Dowiedz się!
Jakie mogą pojawić się tematy przemówień na egzaminie ósmoklasisty?

  1. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że na świecie istnieje sprawiedliwość.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Balladyna”
    • „Świtezianka”
  2. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że ambicja może być również wadą.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Balladyna”
    • „Artysta”
  3. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że nie warto krzywdzić innych ludzi.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Balladyna”
    • „Quo vadis”
  4. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że błądzić jest rzeczą ludzką.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Dziady” cz. II
    • „Pan Tadeusz”
  5. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że warto pomagać innym.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Dziady” cz. II
    • „Opowieść wigilijna”
  6. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że warto prosić o pomoc.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Dziady” cz. II
    • „Quo vadis”
  7. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że wojna jest złem i nigdy nie powinna się powtórzyć.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Kamienie na szaniec”
    • „Chłopcy z Placu Broni”
  8. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że wolność jest najwyższą wartością.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Kamienie na szaniec”
    • „Reduta Ordona”
  9. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że młodość bywa niezwykle trudnym okresem w życiu człowieka.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Kamienie na szaniec”
    • „Syzyfowe prace”
  10. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że samotność czasem ma pozytywny wpływ na życie człowieka.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Latarnik”
    • „Opowieść wigilijna”
  11. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że każda podróż czegoś uczy.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Latarnik”
    • „Mały Książę”
  12. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że nigdy nie należy się poddawać.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Latarnik”
    • „Mały Książę”
  13. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że podróże wzbogacają człowieka.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Mały Książę”
    • „Latarnik”
  14. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że dorastanie to trudny i ważny czas w życiu każdego człowieka.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Mały Książę”
    • „Syzyfowe prace”
  15. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że prawdziwa przyjaźń wymaga poświęceń.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Mały Książę”
    • „Kamienie na szaniec”
  16. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że nigdy nie jest za późno na zmianę.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Opowieść wigilijna”
    • „Pan Tadeusz”
  17. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że podstawą człowieczeństwa jest dostrzeganie innych ludzi.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Opowieść wigilijna”
    • „Dziady” cz. II
  18. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że warto przestrzegać tradycji i obyczajów.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Opowieść wigilijna”
    • „Pan Tadeusz”
  19. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że każdy ma szansę zmienić swoje postępowanie.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Pan Tadeusz”
    • „Quo vadis”
  20. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że Polska to piękny kraj.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Pan Tadeusz”
    • „Latarnik”
  21. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że rodzina stanowi jedną z najważniejszych wartości w ludzkim życiu.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Pan Tadeusz”
    • „Opowieść wigilijna”
  22. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że wiara czyni człowieka silniejszym.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Quo vadis”
    • „Syzyfowe prace”
  23. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że dobro zawsze zwycięża, a zło zostaje ukarane.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Quo vadis”
    • „Dziady” cz. II
  24. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że miłość przynosi dobro i jest w stanie zmienić człowieka.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Quo vadis”
    • „Zemsta”
  25. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że książki mogą być drogowskazem w życiu człowieka.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Syzyfowe prace”
    • „Latarnik”
  26. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że bohaterowie literaccy mogą być wzorem dla współczesnej młodzieży.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Syzyfowe prace”
    • „Kamienie na szaniec”
  27. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że nauczycielem może być nie tylko ten, który uczy w szkole.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Syzyfowe prace”
    • „Mały Książę”
  28. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że zgoda buduje, a niezgoda rujnuje.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Zemsta”
    • „Pan Tadeusz”
  29. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że spór może mieć również pozytywne konsekwencje.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Zemsta”
    • „Pan Tadeusz”
  30. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że miłość to niezwykle silne uczucie, które może przezwyciężyć wiele przeszkód.
    Propozycje utworów literackich, do których można się odwołać:
    • „Zemsta”
    • „Quo vadis”

Mam nadzieję, że po zapoznaniu się z powyższym schematem przemówienia, każdy uczeń szkoły podstawowej poradzi sobie z pisaniem tej formy wypowiedzi. Gdybyście mieli jednak jakieś pytania czy wątpliwości – piszcie w komentarzach! 😊

PS Jak myślicie, czy w tym roku pojawi się właśnie przemówienie na egzaminie ósmoklasisty?

Ocena

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 140

Małgorzata Woźna

Małgorzata Woźna – magister filologii polskiej oraz kultury i praktyki tekstu, korepetytorka, korektorka i copywriterka, autorka bloga Prosty Polski, na którym od 2016 roku publikuje artykuły dotyczące języka polskiego. Pomaga uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych uporać się z trudnymi zagadnieniami literackimi i językowymi. Daje wskazówki Polakom na temat poprawności problematycznych form.
Powiadomienia o komentarzach
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze.