Liczebnik to odmienna część mowy, która odpowiada na pytania:
- Ile?
- Ilu?
- Który z kolei?
Wyróżnia się siedem rodzajów liczebników:
- liczebniki główne (przykłady: pięć, piętnaście, pięćdziesiąt)
- liczebniki porządkowe (przykłady: piąty, piętnasty, pięćdziesiąty)
- liczebniki zbiorowe (przykłady: pięcioro, piętnaścioro, pięćdziesięcioro)
- liczebniki ułamkowe (przykłady: (jedna piąta, siedem piętnastych, dwie pięćdziesiąte)
- liczebniki nieokreślone (przykłady: kilkanaście, niewiele, dużo)
- liczebniki mnożne (przykłady: podwójny, potrójny, poczwórny)
- liczebniki wielorakie (przykłady: dwojaki, trojaki, czworaki).
Wielu Polaków ma duży problem z poprawnym zapisem liczebników porządkowych. Istnieją dwie możliwości bezbłędnego zapisu.
- Liczebnik zapisywany słownie:
– Byłem pierwszy na mecie.
– W drugim dyktandzie, jakie pisałem w życiu, nie zrobiłem ani jednego błędu.
– Sprawdzian oddałem jako trzeci z całej klasy.
– Niektórzy uważają, że czwarte miejsce paradoksalnie jest gorsze niż piąte, bo zdobywca czwartego miejsca ociera się o podium. - Liczebnik zapisywany przy użyciu cyfry arabskiej i kropki następującej po niej:
– Byłem 1. na mecie.
– W 2. dyktandzie, jakie pisałem w życiu, nie zrobiłem ani jednego błędu.
– Sprawdzian oddałem jako 3. z całej klasy.
– Niektórzy uważają, że 4. miejsce paradoksalnie jest gorsze niż 5., bo zdobywca 4. miejsca ociera się o podium.
Poniższe zapisy, choć niezwykle często używane w formach pisanych przez wielu z nas, są niepoprawne.
- Liczebnik będącym połączeniem cyfry arabskiej i końcówki wyrazu:
– Byłem 1wszy na mecie.
– W 2gim dyktandzie, jakie pisałem w życiu, nie zrobiłem ani jednego błędu.
– Sprawdzian oddałem jako 3ci z całej klasy.
– Niektórzy uważają, że 4te miejsce paradoksalnie jest gorsze niż 5te, bo zdobywca 4tego miejsca ociera się o podium. - Liczebnik będący połączeniem cyfry arabskiej, dywizu i końcówki wyrazu:
– Byłem 1-wszy na mecie.
– W 2-gim dyktandzie, jakie pisałem w życiu, nie zrobiłem ani jednego błędu.
– Sprawdzian oddałem jako 3-ci z całej klasy.
– Niektórzy uważają, że 4-te miejsce paradoksalnie jest gorsze niż 5-te, bo zdobywca 4-tego miejsca ociera się o podium.
A czy Wam pisownia liczebników porządkowych sprawia kłopoty? Który z poprawnych zapisów, zapis słowny czy zapis cyfrą arabską z kropką, stosujecie częściej i dlaczego?