You are currently viewing Rozprawka – schemat

Rozprawka – schemat

Jak napisać rozprawkę? Poniżej znajduje się schemat rozprawki maturalnej na przykładzie tematu: Czy warto kochać, jeśli miłość może być źródłem cierpienia? (matura pisemna z języka polskiego z 2016 roku).

Wstęp

  • przedstawienie tematu
    Np. Refleksji można poddać to, czy warto kochać, jeśli miłość może być źródłem cierpienia.
  • ogólna, znana prawda („lanie wody”)
    Np. Rozważania na ten temat prowadzili, prowadzą i z całą pewnością będą prowadzić twórcy tekstów kultury, w tym literatury.
  • próba definicji pojęcia z tematu
    Np. Dzieje się tak dlatego, że każdy kogoś bądź coś kocha. Może być to drugi człowiek, my sami czy dostatnie życie. W tej pracy miłość będzie rozumiana w klasycznym tego słowa znaczeniu – jako silne uczucie, którym obdarzamy jakąś osobę.
  • teza lub hipoteza
    Np. Zdecydowanie nie warto kochać, jeśli miłość może być źródłem cierpienia – takie toksyczne uczucie może wywoływać myśli samobójcze, a nawet doprowadzić do śmierci.

Argument 1:

  • tytuł, autor, bohater -> obowiązkowo
    Np. W podanym fragmencie IV części „Dziadów” autorstwa Adama Mickiewicza przedstawiona została rozmowa Pustelnika-Gustawa z Księdzem.
  • epoka, gatunek, inni bohaterowie -> nieobowiązkowo
    Np. W podanym fragmencie IV części „Dziadów”, dramatu niescenicznego z okresu romantyzmu, autorstwa Adama Mickiewicza przedstawiona została rozmowa Pustelnika-Gustawa z Księdzem.
  • cytaty (2-3)
    Np. „Kto miłości nie zna, ten żyje szczęśliwy, / I noc ma spokojną, i dzień nietęskliwy”; „książki zbójeckie”; „Tylem wytrwał, tyle wycierpiałem, / Chyba śmiercią bole ukoją”.
  • analiza tekstu (bez streszczania)
  • potwierdzenie tezy lub odpowiedź na pytanie z hipotezy
    Np. Jak widać, nieodwzajemniona miłość zniszczyła życie Gustawowi. Doprowadziła go do skrajnej rozpaczy i cierpienia, a końcowo skłoniła do popełnienia samobójstwa. W związku
    z powyższym należy uznać, że zdecydowanie nie warto kochać.

Argument 2:

  • tytuł, autor, bohater -> obowiązkowo
    Np. Kolejnym nieszczęśliwie zakochanym bohaterem literackim może być Werter – postać
    z „Cierpień młodego Wertera” autorstwa Johana Wolfganga Goethego.
  • epoka, gatunek, inni bohaterowie -> nieobowiązkowo
    Np. Kolejnym nieszczęśliwie zakochanym bohaterem literackim może być Werter – postać
    z „Cierpień młodego Wertera”, powieści epistolarnej z pogranicza oświecenia i romantyzmu, autorstwa Johana Wolfganga Goethego.
  • analiza tekstu (bez streszczania)
  • potwierdzenie tezy lub odpowiedź na pytanie z hipotezy
    Np. Historia Wertera uzmysławia, że miłość niszczy człowieka, wywołuje cierpienie i może być powodem podjęcia decyzji o zakończeniu życia. Jest to dowód na to, że zdecydowanie nie warto kochać.

Argument 3:

  • tytuł, autor, bohater -> obowiązkowo
    Np. Następnym przykładem człowieka, którego spotkała nieodwzajemniona miłość, jest Stanisław Wokulski – główny bohater „Lalki” autorstwa Bolesława Prusa.
  • epoka, gatunek, inni bohaterowie -> nieobowiązkowo
    Np. Następnym przykładem człowieka, którego spotkała nieodwzajemniona miłość, jest Stanisław Wokulski – główny bohater „Lalki”, powieści społeczno-obyczajowej z okresu pozytywizmu, autorstwa Bolesława Prusa.
  • analiza tekstu (bez streszczania)
  • potwierdzenie tezy lub odpowiedź na pytanie z hipotezy
    Np. Losy Stanisława Wokulskiego pokazują, że miłość to źródło rozterek, trosk i cierpień, które mogą doprowadzić do próby samobójczej lub nawet samobójstwa. Potwierdza to, że zdecydowanie nie warto kochać.



Zakończenie

  • podsumowanie argumentów
    Np. Przejmujące i smutne historie Gustawa, Wertera i Wokulskiego to argumenty dowodzące temu, że silne uczucie do drugiego człowieka bywa destrukcyjne. Objawia się ono złymi stanami psychicznymi, a kolejno wtargnięciem na własne życie.
  • wnioski
    Np. Należy w tym miejscu dodać, że miłość nie zawsze jest siłą niszczącą. Taki jej obraz był typowy dla epoki romantyzmu. I tak Werter to bohater oświeceniowo-romantyczny, Gustaw – romantyczny, a Wokulski – romantyczno-pozytywistyczny. Być może, gdyby wymienione postacie żyły w innych czasach (przed XIX wiekiem lub po XIX wieku), ich charaktery, postawy i potrzeby byłyby zupełnie inne. Wówczas mogliby kochać z wzajemnością i być szczęśliwymi.
  • moje zdanie
    Np. Myślę, że prawdziwa miłość nigdy nie jest destrukcyjna, zawsze dodaje siły człowiekowi i uskrzydla go.
  • potwierdzenie tezy
    Np. W innym przypadku, czyli wtedy, kiedy relacja z drugim człowiekiem jest jednoznaczna z cierpieniem, zdecydowanie nie warto kochać.

Ocena

Średnia ocena: 4.7 / 5. Liczba głosów: 19

Małgorzata Woźna

Małgorzata Woźna – magister filologii polskiej oraz kultury i praktyki tekstu, korepetytorka, korektorka i copywriterka, autorka bloga Prosty Polski, na którym od 2016 roku publikuje artykuły dotyczące języka polskiego. Pomaga uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych uporać się z trudnymi zagadnieniami literackimi i językowymi. Daje wskazówki Polakom na temat poprawności problematycznych form.
Powiadomienia o komentarzach
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze.