Liczebniki porządkowe – jak poprawnie zapisywać?

Liczebniki porządkowe – jak poprawnie zapisywać?

Liczebnik to odmienna część mowy, która odpowiada na pytania:

  • Ile?
  • Ilu?
  • Który z kolei?

Wyróżnia się siedem rodzajów liczebników:

  • liczebniki główne (przykłady: pięć, piętnaście, pięćdziesiąt)
  • liczebniki porządkowe (przykłady: piąty, piętnasty, pięćdziesiąty)
  • liczebniki zbiorowe (przykłady: pięcioro, piętnaścioro, pięćdziesięcioro)
  • liczebniki ułamkowe (przykłady: (jedna piąta, siedem piętnastych, dwie pięćdziesiąte)
  • liczebniki nieokreślone (przykłady: kilkanaście, niewiele, dużo)
  • liczebniki mnożne (przykłady: podwójny, potrójny, poczwórny)
  • liczebniki wielorakie (przykłady: dwojaki, trojaki, czworaki).

Wielu Polaków ma duży problem z poprawnym zapisem liczebników porządkowych. Istnieją dwie możliwości bezbłędnego zapisu.

  • Liczebnik zapisywany słownie:
    – Byłem pierwszy na mecie.
    – W drugim dyktandzie, jakie pisałem w życiu, nie zrobiłem ani jednego błędu.
    – Sprawdzian oddałem jako trzeci z całej klasy.
    – Niektórzy uważają, że czwarte miejsce paradoksalnie jest gorsze niż piąte, bo zdobywca czwartego miejsca ociera się o podium.
  • Liczebnik zapisywany przy użyciu cyfry arabskiej i kropki następującej po niej:
    – Byłem 1. na mecie.
    – W 2. dyktandzie, jakie pisałem w życiu, nie zrobiłem ani jednego błędu.
    – Sprawdzian oddałem jako 3. z całej klasy.
    – Niektórzy uważają, że 4. miejsce paradoksalnie jest gorsze niż 5., bo zdobywca 4. miejsca ociera się o podium.

Poniższe zapisy, choć niezwykle często używane w formach pisanych przez wielu z nas, są niepoprawne.

  • Liczebnik będącym połączeniem cyfry arabskiej i końcówki wyrazu:
    – Byłem 1wszy na mecie.
    – W 2gim dyktandzie, jakie pisałem w życiu, nie zrobiłem ani jednego błędu.
    – Sprawdzian oddałem jako 3ci z całej klasy.
    – Niektórzy uważają, że 4te miejsce paradoksalnie jest gorsze niż 5te, bo zdobywca 4tego miejsca ociera się o podium.
  • Liczebnik będący połączeniem cyfry arabskiej, dywizu i końcówki wyrazu:
    – Byłem 1-wszy na mecie.
    – W 2-gim dyktandzie, jakie pisałem w życiu, nie zrobiłem ani jednego błędu.
    – Sprawdzian oddałem jako 3-ci z całej klasy.
    – Niektórzy uważają, że 4-te miejsce paradoksalnie jest gorsze niż 5-te, bo zdobywca 4-tego miejsca ociera się o podium.

A czy Wam pisownia liczebników porządkowych sprawia kłopoty? Który z poprawnych zapisów, zapis słowny czy zapis cyfrą arabską z kropką, stosujecie częściej i dlaczego?

Ocena

Średnia ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 5

Powiadomienia o komentarzach
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze.