- Błędy ortograficzne:
– mylenie dużych i małych liter (np. Mój ulubiony przedmiot to język Polski)
– niepoprawna pisownia łączna i rozdzielna (np. Na prawdę tak było)
– mylenie: h z ch, u z ó, ż z rz, ą z om, e z ę (np. Myśle, że jest tu błąd). - Błędy interpunkcyjne:
– brak przecinków (np. Lubię książki które zaskakują)
– zbędne przecinki (np. Posprzątałem, mimo, że byłem bardzo zmęczony).
– brak znaku interpunkcyjnego na końcu zdania (np. Pojawiła się Zniknęła). - Błędy rzeczowe/merytoryczne (w tym kardynalne):
– Polska graniczy z Francją
– „Kamizelkę” napisał Henryk Sienkiewicz
– Mały Książę to bohater „Syzyfowych prac”. - Błędy fleksyjne (odmiana wyrazów):
– brzydkość (zamiast brzydota)
– ludziami (zamiast ludźmi)
– palcy (zamiast palców). - Błędy składniowe (budowa zdania):
– się w basenie kąpaliśmy
– zrobiwszy pranie, biegł
– robiąc zakupy, poszedł do domu. - Błędy stylistyczne:
– kolokwializmy w tekście oficjalnym (wykopyrtnąć, mega słabe, wyglebał, biadoliła)
– profesjonalizmy w tekście potocznym (jakoby, aniżeli, redundantne, pejoratywnie). - Błędy fonetyczne (nieodpowiednia wymowa):
– mówiom, robiom, chcom (zamiast mówią, robią, chcą)
– mówio, robio, chco (zamiast mówią, robią, chcą)
– tszea / tsza/ czea / cza (zamiast tszeba). - Błędy fonetyczne związane z hiperpoprawną wymową:
– lubię, chcę, marzę (zamiast lubie, chce, marze)
– chleb (zamiast chlep). - Błędy językowe:
– mylenie liczby z ilością (liczba – rzeczy policzalne, ilość – rzeczy niepoliczalne)
– mylenie ciężko z trudno (ciężko – coś ma jakiś ciężar, trudno – coś nie jest łatwe)
– pleonazmy:
• kontynuować dalej (zamiast kontynuować albo mówić/robić dalej)
• cofać do tyłu (zamiast cofać albo poruszać się do tyłu)
• krótka wzmianka (zamiast wzmianka albo krótka informacja)
• fakt autentyczny (zamiast fakt albo informacja autentyczna)
• mimika twarzy (zamiast mimika albo ruchy twarzy)
– tautologie:
• tylko i wyłącznie (zamiast tylko albo wyłącznie)
• geneza i pochodzenie (zamiast geneza albo pochodzenie)
• poprawa i polepszenie (zamiast poprawa albo polepszenie)
• bardziej inteligentniejszy (zamiast inteligentniejszy albo bardziej inteligentny)
• bardziej wytworniejszy (zamiast wytworniejszy albo bardziej wytworny)
– kontaminacje:
• w każdym bądź razie (od w każdym razie i bądź co bądź)
• przywiązywać wagę (od przywiązywać wagę i zwracać uwagę)
• pełnić rolę (od pełnić funkcję i grać rolę)
• snuć perspektywy (od snuć plany i mieć perspektywy)
• wyrządzać straty (od wyrządzać krzywdę i powodować straty)
– rusycyzmy:
• z wielkiej/małej litery (zamiast wielką/małą literą)
• za wyjątkiem (zamiast z wyjątkiem)
• pod rząd (zamiast z rzędu)
• wydaje się być mądrzejszy (zamiast wydaje się mądrzejszy)
• póki co (zamiast na razie).
Należy jednak pamiętać, że najważniejsze w komunikacie jest to, żeby był zrozumiały. Komunikat, który posiada błędy, ale jest zrozumiały dla odbiorcy, spełnia swoją funkcję.