You are currently viewing Jak wygląda przygotowanie do matury z polskiego?

Jak wygląda przygotowanie do matury z polskiego?

Od trzech lat udzielam korepetycji z języka polskiego we Wrocławiu. Są to w zdecydowanej większości korepetycje przygotowujące do matury z polskiego. Czas nauczania pokazał mi, że dobre przygotowanie do matury z języka polskiego wymaga poświęcenia i czasu i naprawdę trudno jest „to jakoś obejść”. Przed maturzystami stoją bowiem dwa, a nawet trzy egzaminy z tego przedmiotu. Każdy, kto podchodzi do egzaminu dojrzałości, musi zmierzyć się z maturą ustną (bez określania poziomu) i maturą pisemną (podstawową). Chętni mogą podejść do matury nieobligatoryjnej pisemnej (rozszerzonej). Każdy egzamin wymaga włożenia nieco innej pracy. Jak więc skutecznie przygotować się do matury z języka polskiego?

1. Znajomość lektur
Znajomość lektur przydaje się zarówno na maturze pisemnej, jak i ustnej. Znajomość lektur z kanonu, a przynajmniej pozycji „z gwiazdką” jest najważniejszą rzeczą w przygotowaniu do matury. Warto więc czytać lektury, znać ich fabułę, umieć wymienić czas i miejsce akcji oraz imiona i nazwiska występujących w nich bohaterów. Na poziomie maturalnym sama znajomość lektur nie wystarcza. Konieczna jest także umiejętność interpretowania treści zawartych w utworach.

2. Wiedza dotycząca epok
Warto także znać epoki literackie, wiedzieć, jakie wartości były w nich wyznawane, w której epoce tworzył dany pisarz i jak ideologie powszechne w danej epoce wpłynęły na jego twórczość. Umiejętność charakteryzowania epok przydaje się przede wszystkim wtedy, kiedy maturzysta musi wybrać teksty literackie, o których będzie pisał (matura pisemna) bądź opowiadał (matura ustna).

3.  Znajomość terminów literackich i językowych
Należy pamiętać, że podczas matury nawet największa wiedza literacka może nie wystarczyć. Poza terminami literackimi należy znać także te językowe. Tematy językowe są często pomijane przez polonistów uczących w szkołach, dlatego niejednokrotnie przysparzają problemów. W rzeczywistości chodzi o to, żeby uczniowie umieli opowiadać i nazywać zjawiska, które już znają.

4. Czytanie ze zrozumieniem
Umiejętność czytania ze zrozumieniem jest konieczna podczas matury pisemnej. Pierwsza część tego egzaminu składa się właśnie z tekstu bądź tekstów, które należy przeczytać i kolejno odpowiedzieć na pytania z nim/nimi związane. Test czytania ze zrozumieniem nie jest niczym trudnym dla uczniów, którzy lubią czytać. Tacy uczniowie rozwiązują go zazwyczaj nie tylko lepiej od swoich kolegów, ale i szybciej, co pozwala im na prędkie przejście do drugiej części egzaminu, czyli wypracowania.

5. Pisanie wypracowań i krótszych form
O ile na maturze pisemnej podstawowej z testu czytania ze zrozumieniem można uzyskać 20/70 punktów, o tyle z wypracowania aż 50/70. Warto więc ćwiczyć umiejętności pisarskie. Mało tego! Matura pisemna rozszerzona składa się wyłącznie z wypracowania, a test czytania ze zrozumieniem na maturze pisemnej podstawowej zawiera wyłącznie pytania otwarte. Bez zdolności przelewania swoich myśli na papier nie ma co liczyć na dobre wyniki maturalne z języka polskiego.

6. Publiczne wypowiadanie się
Egzaminem, którego zazwyczaj najbardziej obawiają się uczniowie szkół średnich, jest matura ustna z języka polskiego. Wymaga ona odrębnego przygotowania. Pomocne okazują się tu prezentacje zadawane przez nauczycieli szkolnych, nie tylko polonistów, czy nawet głośne odczytywanie zadań domowych przez uczniów. Każde wystąpienie, które ma dwóch lub więcej słuchaczy, przybliża maturzystę do dobrego zaprezentowania się podczas matury ustnej.

7. Korepetycje przygotowujące do matury z polskiego
Zachęcam wszystkich maturzystów do stworzenia sobie planu dotyczącego przygotowania do matury z języka polskiego zgodnego z powyższym (bardzo ogólnym, rzecz jasna) schematem i… do realizowania go! 😉 A uczniów mieszkających we Wrocławiu zapraszam na korepetycje. Razem raźniej wdrożyć działania w życie! 🙂

Ocena

Średnia ocena: 4.9 / 5. Liczba głosów: 9

Małgorzata Woźna

Małgorzata Woźna – magister filologii polskiej oraz kultury i praktyki tekstu, korepetytorka, korektorka i copywriterka, autorka bloga Prosty Polski, na którym od 2016 roku publikuje artykuły dotyczące języka polskiego. Pomaga uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych uporać się z trudnymi zagadnieniami literackimi i językowymi. Daje wskazówki Polakom na temat poprawności problematycznych form.
Powiadomienia o komentarzach
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Pokaż wszystkie komentarze.